• قالب جميل ومناسب للمدونات الشخصية ، يحتوي على العديد من الميزات والسمات الانيقة
  • نسخة مطورة من قالب مدونة رشيد ، قالب مناسب للمدونات الشخصية ويوجد به عدة اضافات
  •  تعرف على افضل عشرة مدونات على مستوى العالم ، للتبين اين انت من هؤلاء
  •  تعرف على قائمة اكثر 30 مدونة عالمية تحقق الربح من التدوين ، وتعرف على السر الحقيقي وراء تحقيقهم لهذه الاموال من المدونات
  • اجعل صندوق التعليق في مدونتك اكثر احترافية ، واضف عليه الوان جميلة لتبهر زوار مدونتك بأناقته

3 الثوره تنهار بييد ثوارها !!!

Monday, December 12, 2011

هو فيه أيه يا شباب لم تعد تتظاهر وتتفاخر بكونك ثائر من ثوار 25 يناير إلي أن تنهال عليك السباب والألفاظ يا من خربتوا البلاد يا من سرقتوا البلاد يا من قسمتوا الشرطه يا من هجمتوا علي الأقسام  ..... وفي النهايه أدي الثوار وأدي الثورجيه وأدي اللي أخدناه من الثوره !!!

وكأنك كنت عايش في باريس أو كندا أو أمريكا و غيرها من الدول المتقدمه !!

هذه عبارات نسمعها جميعا يوميا بل كل ساعه بل كل لحظه عندما يكتشفك الأخرون بأنك من شباب 25 اللي شاركوا في إنهاء نظام فاشل سرق الكثير من البلاد ونهب خيراتها وأهلها وسرطن الغذاء وقتل الأطفال بالأميه التي نشرها من خلال خروجهم مجبرين من مدارسهم لمساعده أسرهم علي إستحمال مشاق الحياه والتكاليف الذائده وغيرها من هموم لحياه اليوميه التي نمر بها جميـعا .


ما بتسألش نفسك سؤال وتقول هو في أيه !! .. الناس دي كانت إمبارح لسه فرحانين بالثوره أول ما نجحت بإسقاط أول أقطاب النظام السابق أيه للي حصل لده كله .

هل فعلا كرهنا الناس ف الثوره زي ما بيقولوا ؟
هل فعلا الثوره تغيرت مساراتها من أهداف عامه إلي أهداف خاصه ؟
هل فعلا سيطرت ع الثوره جماعات أو أحزاب لم تكن من الأساس مشاكرين فيها أو داعمه لها من البدايه ؟


كل هذه الأفكار والأسأله تدور ف رأسك وتحتاج إلي إجابه .....


إليكم بعض النقاط الهامه ف هذه المسأله .

  • يجب علي الثوار وأبناء الشعب المخلصين المشاركين ف الثوره من البدايه العمل علي توعيه الناس بجو الثوارت !!يعني يفهموا إن ما يحدث الأن من تعطل بعض الإنتاج و إرتفاع بعض الأسعار راجع إلي بعض الإنتهازين من أبناء النظام السابق مازالوا مسيطرين ع بعض المنشأات الحيويه والسيطره عليها من جانب شرفاء يحتاج لدعم من أفراد الشعب .
  •  يجب علينا أيضا توعيـــه أفراد الشعب بمخاطر ما يسموا بالفلول القائمين ع الثوره المضاده وهم أصحاب هذه الإشاعات من إنفلات أمن ومش هتلاقي تاكل بكره والعجله واقفه !!.
  • يجب علينا تقبل الحوار بصدر رحب دون النرفزه أو التعصب وتمالك أعصابك فأكسب تعاطف من حولك ودعمهم لقضيتك خيرا من أن تكون صاحب قضيه وتخسر الأخرين دي نقطه هامه ف نجاح كثير من الحوارات .
  •  يجب علينا أيضا تصحيح مسار الثوره من مطالب سياسيه بحته إلي مطالب شعبيه أو إعاده التوازن بينهما .
  • يجب علي الحاكم ( مجلس العسكري ) أيضا تسليم السلطه ف أقرب وقت لرئيس مدني يجتمع عليه الشعب من خلال صندوق إنتخابات .
  •  يجب علي الأحزاب تفعيل المصلحه العامه علي المصلحه الخاصه من كراسي وزاريه أو برلمانيه تنهي بالبلاد ف فتنه .

فيجب علينا جميعا أن نعمل سويه علي عدم إجهاض الثوره ولكن هذه المره سيجهضها من قاموا بها فلا تستغرب أم تلاقي حد من اللي كان ثائر معاك بالأمس هو من يختلف معك اليوم .. الموضوع وكل ما فيه هو أن الحكايه أن صاحبك مرض بالفرجه علي التلفزيون المصري !!!

يعني كل العصبيه دي وتكتم ف نفسك وتسأله انت شوفت ده فين يقولك التلفزيون المصري :((( بتبقي عايز تقوم تلكمله بس ده بيني وبينك أوعي تقوم تعمل كده ... الموضوع محتاج حنكه إداره حوار لصالحك .

يعني علي سبيل المثال : 

اليوم كنت ف زياره أحد مدرسين كليتي ف المنصوره وكان يوجد حوار حول أحداث محمد محمود وإعتداء الأمن وما شابه ذلك في التحرير فكان لي لشرف أني اعتصمت معاهم أيام بسيطه  ولكن تواجدت يوميا بإستمرار ف الميدان وعيشت الأحداث لحظه بلحظه منذ إندلاعها وقلت بها شهادتي هنــــا ولكن هذا الدكتور كانوا من المؤيدين للثوره من قبل قيامها ولا أشكك ف وطنيته وحبه لمصر وحرصه عليها ولكن عندما وجدت منه حده ف النقاش سألاته أنت بتشوف الكلام ده فين ف التلفزيون المصري !!!

قالي أه .... هنا بقه كان لابد من التوضيح بالصور والشهاده الصحيحه بصفتي واحد ممن حضروا الأحداث وغالبها ووضحت ليه ان المصابين دول بتوع محمد محمود معظمهم أطباء وصيادله وده حقيقي روح وشوف القصر العيني الفرنساوي وبدأت ف تغير المسار اللي واخده عن شباب ورجال محمد محمود ..

هل التحرير يتواجد فيه بلطجيــه !!! أيوه ليه لأ انت تحت ايدك 50 ألف واقفين أزاي تقعد تسيطر عليهم أكيد لأ ولكن بيطهر الميدان أول بأول

في النهايه شايف الشفره ف إداره هذه المعركه الجداليه هي فن الحوار وإنك توصل ليه المعلومه الصحيحه ونخشي ف النهايه أن تنهار الثوره علي يد ثوارها .


التوعيـــــــــــــــــــــــه هي الحـــل .




الصفحه الرسميه محمود السيد 
 الحسابي الشخصي ع الفيس بوك
 
تابع القراءة
 
مدونة ناشـط إيـجابـي © 2010 | تعريب وتطوير : سما بلوجر | Designed by Blogger Hacks | Blogger Template by ColorizeTemplates