• قالب جميل ومناسب للمدونات الشخصية ، يحتوي على العديد من الميزات والسمات الانيقة
  • نسخة مطورة من قالب مدونة رشيد ، قالب مناسب للمدونات الشخصية ويوجد به عدة اضافات
  •  تعرف على افضل عشرة مدونات على مستوى العالم ، للتبين اين انت من هؤلاء
  •  تعرف على قائمة اكثر 30 مدونة عالمية تحقق الربح من التدوين ، وتعرف على السر الحقيقي وراء تحقيقهم لهذه الاموال من المدونات
  • اجعل صندوق التعليق في مدونتك اكثر احترافية ، واضف عليه الوان جميلة لتبهر زوار مدونتك بأناقته

1 محمود السيد يكتب : الثلاثه يشتغلوننـا

Monday, February 27, 2012


دعونا نتذكر سويا عندما قامت الثوره وتسلسلت أحداثها واحده تلو الأخري ..... فرحنا جميعا بالبيان رقم 1 للمجلس العسكري بدون القائد العسكري لهم مبارك أن ذاك وقولنا كده بالفم المليان يا فرج النبي معقول ده إنقلاب عسكري !! ويومها قال عمر سليمان نائب مبارك وقتها أن الحل هو إنقلاب عسكري القادم والأقرب كل ده ما كنش بيعدي علينا كده بالساهل وركبناهم علي بعض ووصلنا ان خلاص مبارك نهايته قربت كده !!

ويوم التنحي 11 فبراير يوم ما يتنسيش طبعا وسلم السلطه للمجلس العسكري والجيش ووقتها قولتنا الرجاله معانا من البدايه ونزلت الدبابات واتصورنا جمبها وفرحنا إلي أن كشر الذئب عن أنيابه وتحول من أخ حميم صديق ووالد رحيم إلي أم مفترسه تأكل أبنائها !!

من فض الإعتصام في شهر مارس والقبض علي ظباط إبريل مع الإختلاف معهم ومع تصرفهم وكذلك أحداث ماسبيروا ومجلس الوزراء وشارع محمد محمود وده كنت بنفسي شاهد عليه ودونته هنا في المدونه بالصور والفيديوهات وبدا الإحباط ينتشر ويسود هل إنقلب العسكر علينا ولبسونا اللامؤاخذه الخاذوق وضحكوا علينا وطبقوا المثل اللي بيقول يا مأمن للعسكر ع الثوره يا مأمن للحاجه علي المصروف !!

ومش ننسا جميعا طبعا مشاورات العسكري وديموقراطيه اللي بتتم في القوانين وعرضها والإستفتاء طبعا بينفذوها بحذافيرها بس بين بعضيهم والشعب عليه ينفذ فقط وعملوا إستفتاء مارس وقسمونا إثنين ولبسونا ف الحيط وف الأخر طبقوا اللي عايزينه !!

الماده 28 المصيبه اللي مش عايزين يغيروها دي اللي بتقول أن إنتخابات الرئاسه غير قابله للطعن فيها انتوا ليه خايفين !! مش تقلقوا مرتضي منصور مش هيترشح انا عارف هو تاعبكم علشان خلفيته في الطعون في نادي الزمالك الراجل خلاص اكتفي بخساره البرلمان :)) 


والنهارده المجلس بيختلف وعايز يعمل إستفتاء عليه شعبي طيب هتقولوا ايه المره دي المسلم يقول نعم والكافر يقول لأ والمجلس يطبق كالعاده اللي هو عايزه !!

والسجون العسكريه اللي حطوا فيه 17 ألف عسكري ومازلوا مستمرين لولا الضغوط عليهم يعني ف الاخر المجلس العسكري طلع بيشتغلنا وهو اصلا من جواه مش معترف بالثوره الظاهر كده وانا عن نفسي الفجري من خلال تعامل أصدقائي المقربين والموثوق فيهم حضروا اللقاءات يقولوا أن لغته ليس بها إعتراف بالثوره من الموظيف في صندوق المصابين تخلي عن وظيفتها بسبب هذا الشخص علي حد وصفه انا عن نفسي لم اتعامل معه ورفضت إجتماع تم مبادرته من مكتبه بعد أزمه محمد محمود ولكن لم اهتم .


نيجي بقه ع البلوه الثانيه اللي فقت مرارتنا كل يوم ورا الثاني وهو مجلس الشعب اللي كان املنا عليه عالي وقولنا خلاص مجلش الشعب هيأدب العسكري ويعرفه يقف عند حده وجه سياده النائب أكرم الشاعر يدعوا للقصاص من قتله الشهداء وإز بهم بعد ذلك يقولوا ما فيش خرطوش ويطلع رئيس المجلس ييقولك بلغني وزير الداخليه انهم ما ضروبوش خرطوش !!!

ما هو لازم حد يموتلكم او يتقتل ويتصاب علشان تعرفوا ان الله حق زي شهاده الأخ المحترم محمد الهلباوي اللي ماسك حمله ابو اسماعيل في اسكندريه فاكرين تعليقه علي البنت المسحوله الشريفه اللي حذائها برقاب الجميع وأول ما اخته اتخطفت قال انا اسف حسيت وجربت وعيشت اللحظات

واليوم أري مجلس الشعب يقول أن الأدب الإنجليزي قد يكون دخيل علينا من الخارج من أجل ترك أصولنا ويطالبوا بإلغاء تدريسه كلغه ثانيه

ومن قبل راي بعض الأعضاء الموقرين ان أن الثوار بياخدوا ترامدول ووجبتين !! ما هو اللي انا اعرفه انا الرجاله في الشارع وسايبين الجماعه في البيت :))

ما علينا يا عم الحاج دول اللي ماسكين البلد دلوقتي خلينا ننافقهم شويه وناكل عيش ف البلد دي :)

وطلع مجلس الشعب فشنك وبيشتغلنا هو كمان في واقع والناس في واقع اخر وهيخلوا الناس اللي بنتحايل عليهم يامنوا بالثوره لأنهم ناس غلابه وإلي الأن مش شايفين من الثور غير فواتير بتتدفع علي قفاهم هيكرهوا ويطلعوا يقولوا إحنا أسفين يا مبارك :(

كده طلع مجلس العسكري والشعب بيشتغلونا تفتكروا بقه مين الثالث اللي بيشتغلنا !!! مستني تعليقاتكم ونقاشكم في الطرف الثالث اللي كلنا عايزين نعرفه :))
تابع القراءة
 
مدونة ناشـط إيـجابـي © 2010 | تعريب وتطوير : سما بلوجر | Designed by Blogger Hacks | Blogger Template by ColorizeTemplates