• قالب جميل ومناسب للمدونات الشخصية ، يحتوي على العديد من الميزات والسمات الانيقة
  • نسخة مطورة من قالب مدونة رشيد ، قالب مناسب للمدونات الشخصية ويوجد به عدة اضافات
  •  تعرف على افضل عشرة مدونات على مستوى العالم ، للتبين اين انت من هؤلاء
  •  تعرف على قائمة اكثر 30 مدونة عالمية تحقق الربح من التدوين ، وتعرف على السر الحقيقي وراء تحقيقهم لهذه الاموال من المدونات
  • اجعل صندوق التعليق في مدونتك اكثر احترافية ، واضف عليه الوان جميلة لتبهر زوار مدونتك بأناقته

مقدمه يوميــات سرحان 2011

Monday, October 10, 2011

 بسم الله الرحمن الرحيــم 

 في البدايه سأقدم لكم من هو سرحان لتعرفوا عمن تقرأوا يوميــات ؟

سرحان شاب في العشرينات من عمره مصري محب لبلاده عاطل شويه ويشتغل شويه حال معظم الشباب شارك في  الثوره المصريه 25 يناير .

حاله قبل الثوره كان في ملل دائم محبط مضايق دايما مش عارف أمته الفساد اللي في البلد يخلص وامته الظلم ينتهي وأمته الشعب ينطق ويفوق من الغيبوبه ويقول للظالم لأ .

شاف حالات تعذيب كثير في السجون من خلال الموبايل بتاعه لأن مالوش في النت ولا حوارات الفايس بوك علي حد وصفه , عمره ما شارك في مظاهرات او وقفات ما عندوش وقت ولا جهد لكده .

لأن شغلته صنايعي وشغله بيهد الحيل ويادوب بيجيب مصاريف اللي تكفيه ويساعد بيها أمه المسكينه صاحبه المرض وكام أخت  أبوه مات وسابهم كوم لحم في رقبته علشان كده ما عندوش وقت يتابع النت والحاجات دي زي العيال الفاضين علي حد وصفه وكمان بيخاف علي صحته من السهر والأفلام الوحشه اللي بيقولوا عليها علي النت دي .
وكان  في الجامعه وليه مصاريف ولكن مش كان بيحضر للأسف لأنه في الشغل  . ورغم ده كان متفوق وبينجح ويقضي السنه بسنه وده ربنا مبارلكه فيها .

أمه وأسرته الفقيره بتناديه كل يوم بمصاريفهم !!!!!

كان نفسه يتجوز وسنه بيكبر ولكن زي ما أنتم عارفين لا سيط ولا غني يعني بالعربي ماعندوش تركه ولا شغل ورثهم من بعد موت ابوه .

سرحان يومه بينتهي اما بيرجع من شغله مهدود وبيبتدي اما يصحي الفجريه يصلي ويروح شغله يجيب قوته و قوت أهله .
كان يوم الخميس ده عيده يروح يسهر مع صحابه علي القهوه يلعبله كام دور شطرنج علي كام دور بونج كده طالع جديد وهو ترابيزه وفيها مضربين وبيقعدوا يصدوا الكوره لبعض :)

كان يقصد البينج بونج لأن وقتها كانت لسه جديده اللعبه وانتشارها وكان دايما بيحرص يكون في قهوه مش مليانه بمرضي شرب السجائر و الجوزه علشان بيخاف علي صحته , لأنه لو حصله حاجه ما حدش هيصرف علي أهله وخصوصا انه من شجره مقطوعه .

وطبعا بيروح ينام علشان يصلي الجمعه .

بإختصار ده معظم ملامح حياه سرحان الشاب البسيط الغلبان المطحون وطبعا أما نبدأ إن شاء الله نسرد ليكم يومياته وموقفه من الثوره وايه اللي حصله وازاي حياته بتضيق بيه



تابعونا في الحلقات القادمه بإذن الله

الحلقه الأولي

Ma7moud ELsaid _ محمود السيــــد


0 comments:

Post a Comment

ما يضاف من التعليقات من الساده القراء غير مسؤل عنها وهذا رايهم ولهم الحق وتذكروا قبل أي تعليق كل إناء ينضح بما فيــه
إتعلقوا بالعافيـــــــــــه *_*

 
مدونة ناشـط إيـجابـي © 2010 | تعريب وتطوير : سما بلوجر | Designed by Blogger Hacks | Blogger Template by ColorizeTemplates