• قالب جميل ومناسب للمدونات الشخصية ، يحتوي على العديد من الميزات والسمات الانيقة
  • نسخة مطورة من قالب مدونة رشيد ، قالب مناسب للمدونات الشخصية ويوجد به عدة اضافات
  •  تعرف على افضل عشرة مدونات على مستوى العالم ، للتبين اين انت من هؤلاء
  •  تعرف على قائمة اكثر 30 مدونة عالمية تحقق الربح من التدوين ، وتعرف على السر الحقيقي وراء تحقيقهم لهذه الاموال من المدونات
  • اجعل صندوق التعليق في مدونتك اكثر احترافية ، واضف عليه الوان جميلة لتبهر زوار مدونتك بأناقته

الحلقه الخامســه : يوميــات سرحـان

Friday, November 11, 2011




بعد الحوار القصير الذي دار بين سرحان ووالدته ليسألها عن سبب نزولها للبحث عن مصدر رزق من خلال تاجر في المنطقه يستأجر النساء يوم السوق ليبيعوا بضاعته ولهم نسبــه في ذلك .


فأنتهي الحوار بينهما عندما عاد من لعمل ونظر لها وسألها أخذت في البكاء ليس لعملها فليس في العمل عيب ولكن لأنه لم يعش سنه كباقي أصحابه وكمرحله سنه حيث أنه شال الهم بدري ( علي حد وصفها ) ولكنه كان راض علي ذلك ودائما يحمد الله .


فبدأ يستريح من العمل ويخلع ملابسـه ويأخذ حمام ع السريع ويأخذ وجبه الغداء والعشاء مدمجيــن ف بعض وبعدها يبدأ يقلب في كتبه ويشوف مناهجه ويكلم أصدقاءه ع اللي بيخدوه ووصلوا لفين وكده .


كان ليه صديق مقرب منه جدا يتصل بيه يدردش معاه شويه حوالين الكليه وأحداثها وأحداث الدفعه وأيه أخر المستجدات والدكاتره والمواد ولدنيا والمواقف ... كان بيحب يتابع أول بأول ويطمن علي صحابه وياخد يكلموا في مواقف في شغله ومواقف في كليه وبيشغل نفسه يعني علشان مش يمل .


ويحاول قدر الإستطاعه يكون متابع مع الدكاتره أول يكونوا سابقينه بشويه مش كتير علشان مش يهرب منه المناهج وخصوصا أن كان نده مواد كثير .


ومواد العملي زي الرياضيات واللي فيها مسائل كان بيستمع بيها قوي أما مواد النظريه كان بيرتبها ويظبط محاضرتها وتتذاكر مره واحده قبل الإمتحانات علشان مش تطير لأنكم عارفين التعليم في الجامعات كان عامل زي اللزقه ترميه وتطلع تجري وتنساه 


ويفضل يدردش فيهم بقه ويشوف الدنيا ماشيه إزاي وياخد المحاضرات وينقل وكان بيحب يتابع أول بأول علشان يعرف المواد اللي هو ضعيف فيها اللي هو كويس فيها ويركز ويعيش كأنه في الجامعه بالظبط وكان صاحبه ده بيمده أول بأول قدر الإستطاعه .


ورغم كل ده كان برده بيدي لإخواته الصغيرين من وقته ده علشان يساعدهم في حل الواجب وكمان يشرحلهم اللي واقف معاهم لأنهم مش بياخدوا دروس وكان بيحاول يخليهم يعتدموا ع نفسهم زيه كده بالظبط ويحضروا حصصهم كامله في المدرسه قدر الإستطاعه أي نعم ما كانش ده بيتم كثير علشان انتوا عارفين معظم الطلبه بيعتمدوا علي الدروس والمدرسه بتكونف فسحه ليهم والمدرسين كمان عايزين الكل يروح عندهم في الدروس . 


ولكن كان بيعودهم إنهم يعتمدوا علي نفسهم قدر الإستطاعه ويذاكروا ويحضروا الحصص وكان ربنا مبارك ليهم وكان مستواهم كويس وبينجحوا بدرجات كويسه .

وكان كمان بياخد جوله في التلفزيون ما بين برامج التوك شو والأفلام والبرامج التنمويه رغم كل التعب والإجهاد الفكري بسبب متابعته للكليه ومزاكره لأخواته الصغيرين ومساعدتهم بس كان صاحب فكر ومثقف ومتابع لكل الأمور حواليـه وقارئ جيد للأحداث وكان بيحب قراءه الكتب كده يوم الأجازه ويقرا في تاريخ الزعماء .


كان يومه يوم رجل أعمال ملئ بالأحداث والأفعال الشاقه ما بين العمل والمزاكره ومتابعه إخوته والحديث مع والدته ومتابعه البرامج التلفزيونيه والترفيه عن نفسه فما كان ينقصه غير نوت ومديره أعمال تنسق له مواعيــده ولكن بدون أجر أو تعطيه أجر علي ذلك لأنها ستتعمل منه إداره الوقت لم تعلمها من قبل ولا في دراستها تي لو كانت حاصله علي الدكتوراه

سرحان كان مواطن مصري بسيط من الله عليه بالبركه في كل شئ في الوقت والصحه والجهد والعمل والرزق .



وبكده يخلص يوم سرحان ويبدأ في التجهيز للنوم من خلال طقس معيـن نقوله بقه في الحلقه القادمه ..


دمتم بخيـــــر




محمود السيـد


fb.facebook



الحلقات السابقه :




 


2 comments:

أخبار - أهرام said...

سرحان ونفيسة

mahmoud elsaid said...

هههههههههه لأ ده سرحان مواطن مصري بسيط كلنا سرحان

Post a Comment

ما يضاف من التعليقات من الساده القراء غير مسؤل عنها وهذا رايهم ولهم الحق وتذكروا قبل أي تعليق كل إناء ينضح بما فيــه
إتعلقوا بالعافيـــــــــــه *_*

 
مدونة ناشـط إيـجابـي © 2010 | تعريب وتطوير : سما بلوجر | Designed by Blogger Hacks | Blogger Template by ColorizeTemplates